Hospodin zná cestu spravedlivých, ale cesta svévolníků vede do záhuby. (Žalm 1,6) |
Archeologické vykopávky probíhaly během posledních několika týdnů s cílem hledat možné artefakty před výstavbou vodní nádrže v galilejském městě Yokneam, iniciovanou izraelskou vodárenskou společností Mekorot.
Během vykopávek archeologové objevili starobylou průmyslovou zónu a odpadní jámy velké komunity, datované ke konci římské a nástupu byzantské éry (konec 4. století a začátek 5. století po Kr.).
Podle Limora Talmiho a Dana Kirznera, vedoucích vykopávek z pověření Izraelského úřadu pro starožitnosti, „ve čtvrtek, ke konci vykopávek, jsme začali zpracovávat první nálezy.“
„Během třídění obsahu jedné bedny, co zahrnuje stovky kusů rozbitého skla vyhozeného do odpadní jámy, jsme, na naše překvapení, našli malou část náramku. Přirozeně byl velmi špinavý, přesto můžete vidět, že byl dekorován.“
„Po vyčistění jsme s radostí zjistili, že náramek, vyrobený z tyrkysového skla, byl ozdoben symboly sedmiramenného svícnu - stejnou lampou, která podle tradice osvětlovala Chrám osm dní (pozn. - podle toho je odvozen svátek Chanuka).“
Podle výzkumníků, „zda se, že ozdoby se vtláčely na náramek, když bylo sklo horké. Dvě malé frakce náramku přežily - jedna ukazuje jednoduchou sedmiramennou menóru, a druhá zobrazuje sedmiramennou menóru s plameny.“
Yael Gorin- Rosen, vedoucí oddělení skla Izraelského památkového úřadu, říká: „Náramky a přívěsky vyrobené ze skla ozdobeného logem lampy nebo lva, nebo různými druhy bohů a zvířat, byly typické během těchto period v Izraeli, Libanonu a v Sýrii.“
„Doposud byly v archeologických vykopávkách objeveny tři fragmenty náramků ozdobených menórou: v Bab al Hawa na severu Golanských výšin, během vykopávek (v syrském městě, pozn.) Banias a další náramek byl objeven ve vykopávkách před lety v Shikmona, Haifa. Náramek z Shikmona zobrazuje plameny.“
Gorin- Rosen říká: „Takové vykopávky se šperky se obvykle vyskytují v kontextu pohřbů. Je vzácné najít takový předmět pod vrstvami odpadu, a dokonce ještě vzácnější je najít je ve starověké odpadní jámě.“
„Otázkou nyní je - je to definitivní důkaz, že zde žili Židé?“ dodala. „Snad, ale může to být i tak, že zde žili Samaritáni, nebo pohané, či křesťanská populace.“
„Jiná hypotéza je, že v této oblasti byla dílna spolu s tržišti,“ vysvětluje, poznamenajíc, že to by vysvětlilo existenci a polohu jámy na odpad.
„Skleněné šperky byly často používány v pozdní latinsko-římské periodě, ale byly mimořádně drahé - dokonce i bez dekorace,“ dodala. „Odpad objevený v jámě obsahoval také mnoho skleněného zboží, včetně mnohých fragmentů skleněných oken a výběr šperků, což indikuje spokojenou a bohatou společenskou vrstvu. Je možné, že velká průmyslová oblast podporovala obyvatele blízké komunity.“
Zdroj: Arutz Sheva, 23. 12. 2014
Foto: Nalezený náramek se symbolem sedmiramenného svícnu (převzato z Arutz Sheva)