Ale těm, kteří ho přijali, dal právo být Božími dětmi – všem těm, kdo věří v jeho jméno. (Jan 1,12)

Rozbroje na Chrámové hoře, Fatah hovoří o „intifádě“

Rozbroje na Chrámové hoře, Fatah hovoří o „intifádě“

JERUZALÉM/RAMALLÁH – Střety ve čtvrtek (20.7.) a v pátek (21.7.) mezi palestinskými demonstranty a izraelskou policií si vyžádaly tři mrtvé a na dvě stovky zraněných. Nepokoje vyvolalo rozhodnutí Izraele umístit u vstupu ke komplexu mešit na Chrámové hoře detektory kovu, motivované teroristickým útokem, k němuž došlo v těsné blízkosti Chrámové hory přesně před týdnem a při kterém byly použity střelné zbraně. Při útoku tehdy zemřeli dva izraelští policisté. V pátek během pokračujících střetů prohlásil prezident palestinské samosprávy Mahmúd Abbás, že hodlá zmrazit „veškeré styky s Izraelem na všech úrovních“, a o den později už představitelé Fatahu hovořili přímo o intifádě – vzápětí poté, co v pátek večer zavraždil palestinský terorista nožem tři členy židovské rodiny u šabatového stolu.

Kromě umístění detektorů izraelské bezpečnostní složky tento týden rozhodly, že k mešitám nebudou vpuštěni muži do padesáti let – ženy a starší muži mohli dovnitř vstoupit bez omezení. Zatímco nedaleko Lví brány mimo okrsek Chrámové hory se pod dohledem ozbrojených složek muslimové, kteří nesměli dovnitř, pomodlili pokojně, došlo k pouličním bouřím v okolí jeruzalémského Starého Města, především ve čtvrtích a vesnicích východního Jeruzaléma.

Nepokoje začaly už ve čtvrtek a vyvrcholily v pátek, kdy se do mešit na velkou modlitbu tradičně vypravuje nejvíce muslimů. Podle palestinské agentury Maan při nich zemřel osmnáctiletý obyvatel Silwánu ve východním Jeruzalémě, který byl údajně zastřelen do krku. Další Palestinec měl podlehnout následkům těžkých zranění, jež utrpěl během bouří ve čtvrti At-Tur. Třetím mrtvým měl být sedmnáctiletý demonstrant, který rovněž v nemocnici podlehl následkům zranění, utrpěných během protestů.

Na bezpečnostních opatřeních včetně zmíněné instalace bezpečnostních rámů pro detekci kovů se shodli členové bezpečnostního kabinetu v čele s premiérem Izraele a jako „rozumná“ je ohodnotil i starosta Jeruzaléma Nir Barkat, který zdůraznil, že se jedná bezpečnostní, nikoli politický krok.

Začíná nová intifáda?

Naopak palestinské politické vedení a představitelé některých dalších arabských zemí nazvali detektory kovu provokací. Už v pátek oznámil palestinský prezident Mahmúd Abbás zmrazení „všech kontaktů s Izraelci na všech úrovních“, a to do doby, „než zastaví všechny kroky zaměřené proti našemu národu v Al-Aksá a v Jeruzalémě“. Izraelská opatření podle něj povedou k „náboženským střetům a k vyhýbání se diplomatickému procesu“.

Abbás současně vybídl opoziční Hamás, aby se smířil s jeho stranou, Fatahem, a také se účastnil demonstrací kolem Chrámové hory. O den později, v sobotu (22.7.), už palestinský prezident prohlásil, že „válka o Jeruzalém začala a neskončí, dokud Palestina nedosáhne vítězství a neosvobodí svatá místa z izraelské okupace“. Členové Fatahu pak oslavovali demonstranty, jejich „intifádu proti nepříteli“, „obranu Al-Aksá“ i to, že v „boji proti izraelským plánům obětovali vlastní krev a duši“.

Pro mnoho palestinských muslimů je instalace detektoru kovů porušením statusu quo a fakticky vyhlášením náboženské války, napsal server Times of Israel, který vyzpovídal řadu jeruzalémských muslimů různý. Někteří se obávají, že „sionisté chtějí vystavět třetí Chrám“, jiní vyjadřují obavy, aby se v Jeruzalémě neopakoval tentýž scénář jako v Hebronu, kde Izrael převzal kontrolu nad hrobkou praotců, známou mezi muslimy jako Ibrahímova mešita. Nikdo z muslimů oslovených redaktorem internetového deníku Times of Israel nechápe instalaci detektorů jako bezpečnostní opatření, nýbrž jen jako demonstraci moci.

Zdroj: ztis.cz, 22.7.2017, (-mk-)

Foto: Prezident Palestínskej samosprávy Mahmúd Abbás. (milost.sk, 24.7.2017)


Zpět na zprávy